Wniosek samorządu rolniczego o zmianę procedur kontrolnych ARiMR

Zarząd KRIR na wniosek samorządu rolniczego, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o przeanalizowanie w trybie nadzoru procedur kontrolnych ARiMR i uzupłenienie ich zgodnie z poniższym.

Obecnie rolnik nie jest informowany o wszystkich kontrolach przeprowadzanych na miejscu w jego gospodarstwie przez ARiMR. Część kontroli przeprowadza się na wybranych pojedynczych działkach, głównie w kontrolach dywersyfikacji upraw, utrzymania obszarów proekologicznych i innych kontroli bezpośrednio na polu. Rolnik o przeprowadzonej kontroli dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania decyzji obszarowej, która przeważnie jest wystawiana po żniwach i nie ma możliwości udowodnienia ewentualnych błędów pojawiających się w kontroli. Informowanie rolnika minimum dobę przed kontrolą i informowanie o wynikach kontroli niezwłocznie po przeprowadzonej kontroli powinno być obowiązkowe za każdym razem. Dzięki temu rolnik, który  nie zgadza się z wynikami przeprowadzonej kontroli będzie mógł wnosić o przeprowadzenie dodatkowej kontroli w gospodarstwie.

Osoby przeprowadzające kontrolę w na miejscu obowiązkowo powinny mieć wykształcenie rolnicze, dzięki temu nie byłoby błędów w rozpoznaniu nazw uprawna kontrolowanych powierzchniach. Niedopuszczalne jest też angażowanie studentów do przeprowadzania kontroli terenowych, w wyniku których sankcje mogą wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, bo są to osoby bez doświadczenia zawodowego, a wykonują bardzo odpowiedzialną pracę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *