Sprzęt nowy czy używany?

Od czasu wybuchu pandemii koronaawirusa Tradus, światowa giełda handlu używanymi pojazdami, monitoruje aktywność na swojej platformie. Jak wynika z analizy, kategoria rolnictwa utrzymała uwagę odwiedzających pomimo globalnego kryzysu. Największe zainteresowanie odnotowano w sektorze ciągników, ale rolnicy zwiększyli swoją ciekawość również w kwestii sprzętu do prac specjalistycznych. Popularność innych kategorii zależała od sezonu.

Ciągniki szkieletem każdej farmy. A co z resztą?

Ciągniki są najbardziej pożądanym sprzętem rolniczym na platformie. Tradus informuje, że w okresie od stycznia do czerwca 2020 r. ciągniki zarejestrowały 71,7 % wszystkich wizyt w kategorii rolnictwa. Szczytem zainteresowania okazał się styczeń z ponad 73% wszystkich wizyt w tym miesiącu. Rolnicy zdecydowanie przygotowywali się z wyprzedzeniem na nadchodzący rok. Zainteresowanie spadło jednak w kwietniu i czerwcu, (poniżej 70% miesięcznych odsłon), co może wskazywać na to, że rolnicy koncentrowali się na innych rodzajach sprzętu specjalistycznego do pracy sezonowej. Uwarunkowane było to prawdopodobnie zmianami klimatycznymi, np. wszechobecną suszą.

John Deere, Fendt i New Holland to jedne z najbardziej pożądanych marek rolniczych na platformie. Do poszukiwania ciągników najczęściej stosuje się wyszukiwanie marki i filtr zakresu cenowego.

W kategorii maszyn specjalistycznych, zdecydowanie najczęściej poszukiwany był sprzęt żniwny. Odnotował on prawie 8% wszystkich odsłon zarejestrowanych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku. W tym sektorze najgorzej wypadł kwiecień (6,2%), a najlepiej czerwiec

(prawie 10% odsłon tego typu maszyn). Prawdopodobnie wynika to z faktu, że rolnicy przygotowują się z wyprzedzeniem na najważniejszy moment w roku: sezon zbiorów.

Sinusoida zainteresowania

Aktywność rolników zmieniała się w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, ale na ogół szczyt zainteresowania maszynami przypadał na kwiecień oraz czerwiec. Dla przykładu, zainteresowanie maszynami ogrodniczymi było najwyższe właśnie pod koniec pierwszego kwartału – 2,5% wszystkich miesięcznych odsłon, po zarejestrowaniu tylko 1% wszystkich miesięcznych odsłon w styczniu.

Aktywność zaczęła gwałtowanie spadać w maju i czerwcu z 1,8% miesięcznych odsłon na platformie. Bardziej zawężone kategorie maszyn, takie jak przyczepy rolnicze, maszyny uprawowe oraz aplikatory nawozów również osiągnęły szczyt w kwietniu, jednak zainteresowanie ponownie zmalało w maju i czerwcu. Na przykład, sprzęt uprawowy zarejestrował 5% miesięcznych odsłon w kwietniu, podczas gdy w czerwcu spadł do 3,1%.

W pozostałych czterech miesiącach, zainteresowanie utrzymywało się na stałym poziomie, z ponad 3% odsłon w każdym miesiącu. Z drugiej strony, poszukiwanie sprzętu do zbioru siana i paszowego wzrosło w ciągu roku z 3,2% miesięcznych odsłon w styczniu do 4,9% w kwietniu i osiągnęło szczyt w czerwcu, z 5,5% miesięcznych odsłon. Zainteresowanie sprzętem do uprawy ziemniaków, sprzętem do przetwarzania i przechowywania oraz sprzętem do uprawy winorośli utrzymało stabilny poziom.

Do przeprowadzenia tej analizy specjaliści z zespołu Tradus wykorzystali dane z platformy gromadzone od stycznia do czerwca 2020 r. Analiza skupiła się na odsetku wszystkich kliknięć w każdej kategorii rolniczej.

Tradus, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *