Ruszyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt kompleksowych badań konsumpcji. Został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania zmazane z promocją roli warzyw i owoców w diecie. Badania będą realizowane w roku 2020 przez firmę KANTAR Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Aż 3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. 1/3 nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale uważa, że jedzą ich tyle, ile trzeba. Są postrzegane jako bogate źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi.
Zaprojektowane badania pokażą postrzeganie roli warzyw i owoców przetworów diecie, pomogą w zidentyfikowaniu trudności w zmianie tego postrzegania i zmianie nawyków żywieniowych. Planowane badania jakościowe pokażą nam bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Zrealizowane zostaną wywiady grupowe oraz wywiady etnograficzne, w których badacz towarzyszy respondentowi w zakupach, gotowaniu posiłku
mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar.
– Chcemy poznać konsumentów, do których powinniśmy docierać. Jako środowisko chcemy wesprzeć proces zmiany sposobu prezentowania zaleceń żywieniowych. Badania ilościowe dostarczą kolejnych pretekstów, tak aby rozwinąć dyskurs na temat roli warzyw i owoców w diecie – mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.
– Comiesięczny monitoring spożycia warzyw i owoców dostarczy wielu pretekstów do tego by promować walory poszczególnych gatunków. Projekt umożliwi producentom dzielenie się z konsumentami swoją wiedzą i praktycznymi informacjami na temat jakości produkcji. To bardzo ważne, dyskusji na temat jakości naszych diet potrzebne są racjonalne argumenty, z silnym ładunkiem aksjologicznym i autentyzmem producenckich emocji. Nie ma bowiem sukcesu sektora – trwałego zwiększenia konsumpcji, bez sięgnięcia do pokładów naszej tożsamości. Badania pomogą również w ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie owoców, warzyw i ich przetworów – mówi Maciej Dolata, Partner Zarządzający agencji strategicznej INSPIRE smarter branding.
Zakres i cele projektu
Celem realizacji projektu jest wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, w wyniku stałej edukacji konsumentów. Zwiększenie ilości informacji o ich pierwszoplanowej roli w diecie, konkretnych walorach, aktualnej ofercie sektora. Umożliwienie ekspertom, w tym ekspertom branżowych organizacji stałego kontaktu z konsumentami, dzielenia się z nimi wiedzą i praktycznymi informacjami.
Badania jakościowe zweryfikują naszą wiedzę (hipotezy), wypełnią luki w tej wiedzy, pokażą bariery i możliwości zmiany zachowań konsumentów. Wyniki pomogą w ewaluacji wielu projektów. Wiedza o tym kto i jak konsumuje pomoże w określeniu celów komunikacji i lepszym definiowaniu grup docelowych.
Od lutego 2020 rozpoczęto monitoring spożycia najpopularniejszych warzyw i owoców. Roczny projekt ma pomóc nam wszystkim zrozumieć rolę warzyw i owoców w diecie i fakt, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy.
Cele badań:
Postrzeganie roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
Identyfikacja trudności w zmianie postrzegania warzyw, owoców i ich przetworów w diecie.
Identyfikacja trudności w zmianie nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów.
Monitorowanie spożycia warzyw, owoców i ich przetworów.
Pomoc w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.