Nowe zgrabiarki czterowirnikowe marki CLAAS

CLAAS prezentuje nową generację zgrabiarek czterowirnikowych z czterema nowo opracowanymi modelami. Ich charakterystyczne cechy to mała wysokość transportowa, doskonałe dopasowanie wirników do podłoża i łatwa obsługa.

CLAAS jest jednym z czołowych dostawców zgrabiarek wirnikowych na świecie. Teraz portfolio zostaje wzbogacone o cztery nowoczesne zgrabiarki czterowirnikowe, które zostały zaprojektowane na nowo od podstaw. Modele te wyróżniają się licznymi innowacyjnymi cechami i oferują wyjątkowe funkcje, które ułatwiają pracę użytkownikom i zapewniają wysoką jakość paszy przy dużej wydajności.

Szkieletem nowych modeli LINER jest innowacyjna rama główna wykonana z wysokowytrzymałej stali, której geometria przypomina geometrię żurawi teleskopowych. Dzięki ogromnemu przekrojowi poprzecznemu konstrukcja w połączeniu z profilem trapezowym zapewnia równomierne pochłanianie siły, co gwarantuje dużą stabilność, potwierdzoną w długotrwałych testach na stanowisku badawczym. Wewnątrz znajdują się: dobrze chroniony blok sterowniczy, moduł elektroniczny i zawory hydrauliczne.

Inaczej niż w poprzednich modelach, teleskopowanie wysięgników odbywa się poprzez opatentowany system z profilem C i szynami ślizgowymi, co pozwala na bardzo szybkie dostosowanie szerokości roboczej. W modelach BUSINESS wysięgniki mogą być wysuwane i wsuwane pojedynczo, a w modelach TREND – parami. Dzięki górnemu przegubowi we wszystkich modelach uzyskuje się wysoki prześwit i duże przejście.

Tym samym szerokość roboczą, w zależności od modelu, można regulować od 3,40 m do 4,90 m, co daje zakres szerokości roboczej serii od 9,30 m do 15 m. Szerokość pokosu jest regulowana w zakresach: 1,30–2,20 m (LINER 4700), 1,40–2,40 m (LINER 4800) i 1,40–2,50 m (LINER 4900). W modelach BUSINESS szerokość pokosu jest regulowana hydraulicznie poprzez obsługę ISOBUS. Dla zapewnienia maksymalnego komfortu możliwe jest zapisanie w terminalu kilku szerokości pokosu. W modelach TREND dostosowanie szerokości pokosu odbywa się w pozycji transportowej bez użycia narzędzi – za pomocą sprężynującej dźwigni i mechanizmu z otworami.

Wszystkie cztery wirniki są napędzane mechanicznie i tym samym efektywnie oraz bezpośrednio przez WOM. Pozwala to na uzyskanie do 50% większych sił zgrabiania w porównaniu z napędami hydraulicznymi. Wszystkie wirniki są indywidualnie chronione przed przeciążeniem za pomocą sprzęgieł ciernych, które w przeciwieństwie do sprzęgieł krzywkowych reagują łagodnie i umożliwiają nieprzerwaną pracę nawet w przypadku skoków obciążenia. W dwóch przekładniach rozdzielających Y na ramie głównej prędkość obrotowa wałka zostaje zredukowana z 540 obr./min do 350 obr./min, co chroni układ napędowy. Wolne koło wałka przegubowego jest umieszczone bezpośrednio w przekładni Y, co pozwala na swobodne przesuwanie wirników w pozycji transportowej.

Głowica z trwałym torem krzywkowym

Średnica wirnika i liczba zębów, a także prędkość obrotowa wirnika są identyczne dla przednich i tylnych wirników. Umożliwia to optymalne współdziałanie szeroko zgrabiających wirników przednich z poruszającymi dużą masę wirnikami tylnymi, co zapewnia najwyższą przepustowość i jednolity pokos. Średnica wirników w modelu LINER 4700 wynosi 3,30 m, a w LINER 4800 – dokładnie 3,50 m. Wirniki w zgrabiarce LINER 4900 mają średnicę 3,80 m i są wyposażone w 14 dźwigarów zębów, czyli o dwa więcej niż w mniejszych modelach. Rury łożyskowe o średnicy 57 mm są także przystosowane do najwyższych obciążeń. Profesjonalne głowice ze stałym smarowaniem są hermetycznie uszczelnione i mają odporny na zużycie trwały tor krzywkowy z żeliwa sferoidalnego. W kąpieli olejowej duże rolki sterujące poruszają się niemal bez tarcia.

Nowe kardanowe zawieszenie – wyjątkowe dopasowanie do podłoża

Wszystkie cztery wirniki nowych zgrabiarek czterowirnikowych LINER mają kardanowe zawieszenie i mogą poruszać się w trzech płaszczyznach. Nowa konstrukcja zawieszenia kardanowego zapewnia przy tym najwyższy stopień swobody. Opatentowany układ prowadzenia wirników GRASS CARE z podwójną sprężyną gwarantuje płynne ruchy wirników nawet przy dużych prędkościach jazdy. W połączeniu z zawieszeniem sprawia to, że tylko 20% masy spoczywa na przednich kołach wirników, co umożliwia ich optymalne dopasowanie do konturów podłoża. Podczas opuszczania wysięgników wirniki najpierw dotykają podłoża tylnymi kołami (tzw. efekt odrzutowca), co pozwala wykluczyć uszkodzenia darni. Zarówno w wersji wyposażenia BUSINESS, jak i TREND przednie i tylne wirniki mogą być podnoszone i opuszczane jeden po drugim za pomocą sterowania sekwencyjnego. Modele BUSINESS mają również programowalną funkcję indywidualnego podnoszenia wirników.

Wszystkie cztery wirniki są seryjnie wyposażone w podwozie z czterema kołami. Są one umieszczone blisko promienia pracy zębów, co zapewnia płynne prowadzenie wirników i najlepsze dopasowanie do podłoża. Dwa tylne koła w podwoziu we wszystkich wirnikach mogą się swobodnie obracać. Dodatkowo wszystkie cztery wirniki mają możliwość wyposażenia w podwozia z sześcioma kołami. Tylne koła wirników zostają przy tym zastąpione osiami wahliwymi. Ponadto dla zapewnienia wyjątkowo precyzyjnego i chroniącego darń prowadzenia wirników ich podwozie może być wyposażone w szerokie ogumienie. Nowa konstrukcja podwozia w połączeniu z zawieszeniem kardanowym o obszernym trójwymiarowym ruchu wirników gwarantuje doskonałe dopasowanie do podłoża nawet na niewielkich nierównościach. Pozwala to połączyć najwyższą jakość zgrabiania z ograniczonym do minimum wprowadzaniem zanieczyszczeń do paszy. Wysokość zgrabiania można szybko regulować za pomocą korby przy wirnikach, w czym pomaga dobrze widoczna skala na centralnej rurze wirników. W modelach BUSINESS dla wszystkich czterech wirników opcjonalnie dostępna jest hydrauliczna regulacja wysokości zgrabiania z poziomu kabiny z możliwością zapamiętania do czterech wysokości zgrabiania.

Dźwigary zębów są każdorazowo mocowane bez luzów za pomocą 20-rowkowego połączenia frezowego i są zabezpieczone pałąkiem PROFIX. Dzięki temu wkładanie i wyjmowanie jest dziecinnie proste, a w razie kolizji można szybko wymienić dźwigar zębów. Głowica jest optymalnie chroniona przez zintegrowane miejsce ugięcia zabezpieczającego. Podwójne zęby są nasuwane ze swoimi zwojami na dźwigar zębów i przykręcane do niego, co ogranicza ryzyko złamania. Jeśli mimo to dojdzie do złamania zęba, będzie on utrzymywany na dźwigarze i się nie zgubi. Na każdym dźwigarze zębów zamontowane są cztery podwójne zęby o grubości 9,5 mm. Podwójnie wygięty kształt zęba do kiszonki z końcówką nachyloną pod kątem 10° i naddatkiem 10 mm umożliwia skuteczne i jednocześnie łagodne zgrabianie oraz optymalne formowanie pokosu.

Claas, oprac.red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *