Jak zaoszczędzić do 5 tys. zł rocznie na paliwie?

Rok 2021 był udanym czasem na rynku ciągników. Rynek wszystkich ciągników urósł o około 30 proc. rok do roku, a wśród dużych maszyn wzrosty są jeszcze bardziej widoczne. Był to również bardzo dobry czas dla firmy John Deere – dwa ciągniki na pięć sprzedanych w Polsce powyżej 300 KM to John Deere, a sprzedaż ciągników John Deere powyżej 200 KM urosła w stosunku do roku poprzedniego o 25 proc. Ważną pozycję na rynku stanowią ciągniki serii 7R. Skąd wysokie zainteresowanie tymi maszynami?

– Ciągniki te cechują się niską masą własną i jednoczesną wysoką mocą znamionową zapewniają wyjątkową gęstość mocy ciągnika 7R. Ten zwinny ciągnik nie tylko zwiększa prędkość przejazdów, ale także bezpośrednio wpływa na szybszy rozwój firmy – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

Ciągniki serii 7R cechują się sporą uniwersalnością, można je wykorzystać zarówno w transporcie, jak i ciężkich pracach polowych. Odpowiedni dobór obciążenia dodatkowego pozwala zaoszczędzić ponad 5 000 zł w skali roku!

7R w transporcie i pracy polowej – porównanie

W listopadzie ciągnik John Deere serii 7R został poddany szczegółowemu monitoringowi dzięki aplikacji JDLINK Dashboard dostępnej na platformie MyJohnDeere pod względem pracy bieżącej. W sumie zbadano dane dotyczące ponad 400 godzin pracy maszyny, często nawet powyżej 23 godzin na dobę, co ilustruje poniższa grafika.

Jakie wnioski płyną z tych obserwacji? Okazało się, że ciągnik spędził wiele godzin z dużą przyczepą przeładowczą, przez co zużycie paliwa w transporcie jest zbliżone do zużycia paliwa w pracach polowych. Szczegółowe porównanie znajduje się poniżej:

Potwierdza to również wykres obciążenia silnika:

Pakiet obciążenia – co daje w praktyce?

Jeszcze podczas spotkania prasowego w trakcie tegorocznego Agro Show John Deere zaprezentował również pakiet obciążenia pozwalający zoptymalizować masę ciągnika bez opuszczania kabiny, dedykowany ciągnikom serii 7R.

– Ciągniki serii 8R i większe są dedykowane do prac ciężkich polowych i same w sobie są ciężkie (14-20 t). Tymczasem należy zauważyć, że każda tona przewożona oznacza dodatkowy spalony litr paliwa więcej na godzinę. Pakiet dodatkowego obciążenia to rozwiązanie, które w szybki sposób pozwala nam zoptymalizować masę. Sprawdziliśmy to w pracy ciągnika serii 7R. Tym samym przyjmując, że dzięki zmniejszeniu masy ciągnika o 1 tonę możemy zmniejszyć zużycia paliwa w transporcie o 1 litr możemy założyć, że ciągnik pracujący 500 godzin w transporcie rocznie zdejmując EZBallast (w zamian za jeżdżenie z tym obciążeniem na stałe jako obciążniki w koła) możemy liczyć na oszczędności rzędu 5 100 zł rocznie (1,7 litra bo 1700 kg * 500 godzin i to razy 6 zł/litr) – dodaje Szymon Kaczmarek, który uzasadnia też dlaczego system EZBallast jest tak ważny. – W codziennej pracy zależy nam, by dysponować możliwie najlżejszym ciągnikiem w transporcie i możliwie najcięższym w pracach polowych. Stąd też tak istotne jest sprawne zakładanie i zdejmowanie obciążenia. Zdejmowanie i montaż obciążników z kół trwa jednak zbyt długo, żeby ciągnik mógł być zawsze zoptymalizowany do prac transportowych. Tutaj rozwiązaniem jest EZBallast!

Dodatkowo modele serii 7R w wyposażeniu standardowym posiadają JDLink (od 6155M-6195M i serie 6R, 7R, 8R i 9R), który pozwala analizować czas pracy operatorów (na przykład, ile czas ciągnik był odpalony bezczynnie, poślizg ciągnika, pracę układu oczyszczania spalin (ile cykli regeneracji zostało ukończonych/ile przerwanych) i układu hydraulicznego, dane dotyczące pracy na AutoTrac, pracy w różnych trybach przekładni, dane dot. temperatur płynów eksploatacyjnych.

Dzięki temu rozwiązaniu możemy dokonywać wyżej wymienionych analiz pracy maszyny, bezprzewodowo wysyłać stworzoną dokumentację, czy też udostępniać mapy pokrycia pomiędzy maszynami w czasie rzeczywistym (co jest kluczowe do działania między innymi kontroli sekcji w dwóch opryskiwaczach pracujących na jednym polu). Analiza zużycia paliwa, czy obciążenia silnika to nie jedyne parametry do których mamy wgląd.

Branżowa nagroda potwierdzeniem świetnych opinii użytkowników

Ciągnik John Deere 7R 350 AutoPowr zaimponował 26 dziennikarzom z 25 europejskich krajów i został nagrodzony tytułem „Tractor of the year 2022”. Doceniono przede wszystkim:

  • technologię pokładową i pakiet automatyki;
  • szeroką, przestronną kabinę zapewniającą kierowcy maksymalny komfort;
  • doskonałe osiągi w polu;
  • wysoką wydajność;
  • układ kierowniczy ActiveCommand Steering 2 (ACS 2);
  • system dociążenia ciągnika EZ Ballast.

Jak czytamy w uzasadnieniu na oficjalnej stronie konkursu: „EZ balast umożliwia automatyczny montaż i demontaż 1700 kg balastu, co rewolucjonizuje sposób, w jaki rolnicy i wykonawcy mogą zarządzać balastowaniem (bez zbędnego wysiłku i straty czasu), aby indywidualnie dostosować ciągnik do każdego zadania, zapobiec ugniataniu gleby lub w razie potrzeby poprawić trakcję”.

Również możliwość dociążenia potwierdzali jako główny atut użytkownicy, w tym Damian Matejka który testował maszynę w południowej części Polski od sierpnia do końca listopada.

– Maszyna pracowała przy siewie. Warunki były ciężkie, pracujemy na grząskim i górzystym terenie. Dlatego też dociążenie do 15 ton miało kluczowe znaczenie, a zdjęcie obciążnika w transporcie zmniejszało zużycie paliwa – skomentował pan Damian.

 

 

John Deere

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *