Jak najłatwiej zwiększyć spożycie warzyw i owoców?

Każdego dnia jest kilka okazji by zjeść warzywo lub owoc. W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najlepsze sposoby na relatywnie łatwe zwiększenie ich ilości w diecie. Półprodukty, porcje gotowe do spożycia, przekąski oraz kolacja – to trzy okazje najwyżej oceniane przez ekspertów Kantar.

Prezentowane sposoby zwiększenia konsumpcji to wnioski z wywiadów etnograficznych, opartych o asystowanie respondentom w zakupach, gotowaniu i posiłkach.

Kolacja
Warto promować zwiększanie ilości warzyw w diecie zaczynając dań kolacyjnych lub obiado-kolacyjnych. Warzywa idealnie pasują do tych posiłków, bo są uważane za lekkie.Warto promować warzywa jako główny składnik kolacji. Według konsumentów są lekkie, łatwostrawne, a jednocześnie sycące i dostarczające ważnych składników odżywczych. Większe możliwości czasowe pozwalają na większą atencję w przygotowywaniu popołudniowych posiłków, a jednocześnie posiłki przygotowywane na bazie świeżych warzyw mogą być spożywane dnia następnego np. jako drugie śniadanie, a potrawy przygotowywane na ciało, jako obiad czy lunch zabrany do pracy – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, specjalista ds. żywienia, diet coach.

Wieczorami można proponować konsumentom różne dania kolacyjne z warzyw (uważanych za bardziej pracochłonne). Ważne, aby nie były to dania zbyt trudne, zniechęcające. Spożycie warzyw i owoców można zwiększyć poprzez zwiększenie dostępności różnego rodzaju półproduktów skracających czas przygotowania posiłków.

Polacy chcą spożywać więcej warzyw i owoców i poszukują produktów, które w najłatwiejszy sposób mogą wpleść w codzienne menu. Dobrym rozwiązaniem są gotowe półprodukty (myte warzyw, obrane owoce, miksy warzywno- owocowe) oraz minimalnie przetworzone produkty „ready to eat” bez dodatku substancji dodatkowych np. musy warzywno-owocowe jako jednoporcjowe posiłki dla dzieci i dorosłych – dodaje Piskała-Topczewska.

– Dla niektórych konsumentów barierą w kupowaniu świeżych warzyw i owoców jest brak możliwości spożytkowania całego warzywa lub owocu. Rozwiązaniem i zachętą dla nich byłyby warzywa i owoce porcjowane – dodaje Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Kantar, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *