Jak ma się ekożywność w Polsce?

Zainteresowanie ekologiczną żywnością w Polsce wciąż rośnie. Według analiz przeprowadzonych przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w 2020 roku wynika, że aż połowa z nas sporadycznie sięga po ekoprodukty. Mimo to nadal pozostajemy w tej kwestii w tyle za innymi europejskimi państwami. Okazją do wymiany profesjonalnej wiedzy o biożywności, zdobycia informacji, jak odpowiednio rozpocząć produkcję ekologiczną oraz dowiedzenia się więcej o pozytywnych skutkach spożywania żywności funkcjonalnej i superfood będzie Kongres BIOEXPO, który odbędzie się 8-10 października w PTAK WARSAW EXPO. Wydarzenie towarzyszy największym w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej targom dla branży ekologicznej – BIOEXPO.

32,1% – tyle osób można było zaliczyć do regularnych konsumentów żywności ekologicznej w Polsce w 2019 roku. Według wspomnianej wcześniej analizy najczęściej (przynajmniej raz w tygodniu) kupujemy owoce, warzywa, jaja oraz pieczywo. Głównymi powodami niedecydowania się na zakup ekoproduktów są za wysokie ceny, brak zaufania do takiej żywności oraz brak jasnego rozróżnienia od produktów konwencjonalnych. Aby na polskim rynku dokonała się znacząca zamiana, przede wszystkim trzeba edukować rolników, lekarzy, producentów, bo to oni przekazują wiedzę o żywności ekologicznej. Nie należy jednak zapominać także o edukacji konsumentów. W jaki sposób robić to odpowiednio?

Dbamy o naszą planetę i zdrowie

Najpierw należy jasno przedstawić zalety żywności ekologicznej. Największą jest fakt, że jej produkcja nie ma wpływu na degradację środowiska. Po latach rozwoju gospodarczego i ekonomicznego człowiek znalazł się w miejscu, w którym bezwzględnie musi respektować ziemię jako swój dom, swój ekosystem. Dysponujemy wiedzą i doświadczeniem, które jednoznacznie wskazują nam drogę do przetrwania jako gatunek – możemy to zrobić tylko poprzez zachowanie ochrony środowiska w szerokim tego słowa znaczeniu. Przyszłość musi więc należeć do ekologii, bo tylko organiczne metody upraw i produkcji służą zachowaniu równowagi środowiskowej. Produkty ekologiczne są bogate w witaminy i związki mineralne, dzięki którym nasz organizm może funkcjonować w sposób zbliżony do tego, w jaki został zaprojektowany. Zbliżony, gdyż lata degradacji i wszelakich odstępstw wywarły ogromny wpływ na naszą fizjologię, a nawet materiał genetyczny. Może się wydawać, iż wobec powyższych argumentów walory smakowe produktów organicznych są błahym powodem, by je wybierać, ale to nasze zmysły zapewniają po części prawidłowy przebieg procesu trawienia, a dzięki aromatowi i smakowi warzywa i owoce organiczne dosłownie i w przenośni po prostu rozpływają się w ustach.

Edukują prekursorów

Okazją do zdobycia profesjonalnej wiedzy i pozyskania wskazówek od ekspertów będzie Kongres BIOEXPO. Tegoroczne panele dyskusyjne podejmą tematykę warunków rozwoju i tendencji na rynku bio w Polsce, jego szans i barier oraz kanałów dystrybucji. Prelegenci nawiążą również do najnowszych badań, czystej etykiety, a także jakości żywności ekologicznej. Swoje specjalne miejsce podczas Kongresu będzie miał również marketing – goście poruszą kwestię innowacyjnych metod promocji, marketingu, aktualnych trendów oraz dobrych praktyk. Kongres BIOEXPO odbywa się już po raz drugi. W poprzednim roku wydarzenie przyciągnęło 500 uczestników, a udział w nim wzięło 50 prelegentów.

Kongres BIOEXPO 2020

W tym roku organizatorzy przygotowali kilkanaście paneli, debat oraz dyskusji. Pierwszym panelem (8 X) będzie „Chcę być na rynku eko” dla podmiotów zainteresowanych rozpoczęciem produkcji ekologicznej, czyli rolników, przetwórców, producentów. Uczestnicy i uczestniczki porozmawiają m.in na temat tego, jak prawidłowo rozpocząć taką produkcję, jak uzyskać odpowiednią certyfikację oraz jak skutecznie wprowadzać asortyment bio do sprzedaży. Tego dnia odbędzie się również panel poświęcony naturalnym kosmetykom – czym się charakteryzują, jak je odróżnić oraz o najnowszych trendach w kosmetologii. Drugi (9 X) to panel „Tworzymy rynek eko”, w którym podjęte zostaną tematy najbardziej potrzebne branży – trendy, dobre praktyki, marketing i promocja na eko rynku oraz jego badania i rozwój. Będzie można uczestniczyć m.in. w dyskusji na temat kierunku rozwoju rynku BIO w Polsce oraz w debacie dotyczącej szans i barier na tym rynku. Trzeci (10 X) dzień Kongresu zostanie poświęcony walorom żywności bio, mitom związanych z cukrem czy glutenem oraz prozdrowotnym i leczniczym właściwościom ekologicznego jedzenia. W panelu „Rynek eko a zdrowie” wezmą udział m.in. znana z bloga jestem-eko.pl i analizująca etykiety produktów Agnieszka Pocztarska oraz Daria Rogowska – influencerka promująca dietę roślinną, zdrowe odżywianie i życie zero waste.

Polska Izba Żywności Ekologicznej, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *