Funkcje ciągnika przydatne do prac z maszynami zielonkowymi

Wał odbioru mocy, układ hydrauliczny, tylny i przedni trzypunktowy układ podnoszenia, przekładnia – to między innymi w tych podzespołach znajdziemy funkcje, które mogą okazać się przydatne podczas pracy z maszynami zielonkowymi. Przedstawiamy najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę.

Podczas zbioru paszy z użytków zielonych wykorzystuje się szereg maszyn agregowanych z ciągnikiem. Należą do nich: kosiarki, przetrząsacze, zgrabiarki, prasy, przyczepy. Wymienione maszyny mogą być zawieszane, ciągnięte, boczne, czołowe oraz wielkogabarytowe.

Wał odbioru mocy (WOM)

Maszyny wymagają różnych prędkości, może to być 540 lub 1000 obr./min. W ciągniku powinna być dostępna prędkość WOM odpowiednia do maszyny towarzyszącej. Idealnie nada się do lżejszych prac, jak np. zgrabianie, jeżeli ciągnik ma ekonomiczne prędkości WOM. Umożliwia to pracę z niższą prędkością obrotową silnika, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa oraz większy komfort pracy (poprzez redukcję hałasu).

Podczas pracy z maszyną zawieszaną i napędzaną z WOM konieczne może być wyłączanie wałka podczas podnoszenia maszyny. W przypadku ciągników CLAAS bardzo przydatną funkcją będzie automatyka wałka względem wysokości tylnego podnośnika. Warto zwrócić uwagę, że automatyka WOM, pomimo podobnej nazwy, może działać różnie w zależności od producenta. Dlatego warto sprawdzić, czy taki mechanizm spełni nasze oczekiwania, czy wyłącza się i włącza automatycznie oraz czy ma programowalną wysokość załączenia.

Podczas prac z wałkiem wskazane jest utrzymywanie stałej prędkości silnika, tak aby maszyna pracowała stabilnie. Przydatne będą również pamięci prędkości obrotowej silnika. Za pomocą jednego przycisku możemy wyłączyć lub włączyć żądaną prędkość silnika, a tym samym prędkość WOM.

Układ hydrauliczny

Odpowiednia liczba złącz hydraulicznych  i gniazd elektrycznych to podstawa we wszystkich maszynach. Niektóre z nich mogą wymagać nawet czterech par. Należy zwrócić również uwagę na funkcję zaworów hydraulicznych. Zawory hydrauliczne mogą różnić się między sobą, nie tylko końcówkami złącz. Mając na myśli funkcje zaworu, należy sprawdzić, czy ma on pozycję pływającą.

Kolejny aspekt to wydatek pompy, który ma bezpośredni wpływ np. na prędkość otwierania klapy prasy rolującej. W razie zbyt wolnego otwierania możemy skorzystać z opcji łączenia wydatku oleju. Przy zastosowaniu zaworów hydraulicznych sterowanych elektronicznie i pracy z zestawem kosiarek bardzo przydatny będzie system zarządzania na uwrociach. Dzięki niemu za pomocą jednego przycisku można podnieść kosiarki – tylne i przednią – w tym samym miejscu. Taki system będzie dokładny przy różnych prędkościach, jeśli kolejne kroki, które ma za nas wykonać ciągnik, są oddzielone przejechanym, programowanym dystansem.

Tylny i przedni trzypunktowy układ podnoszenia

Tylny i przedni TUZ (trzypunktowy układ zawieszenia) mogą być sterowane mechanicznie lub elektronicznie. Pod względem budowy uwagę należy zwrócić na odpowiedniej wielkości uchwyty w ramionach.Oprócz podstawowego wyposażenia warto przyjrzeć się szczegółom. Jednym z nich jest możliwość dwustronnego regulowania wysokości wieszaka, np. w celu wypoziomowania kosiarki. Inny to stabilizatory ręczne lub automatyczne. Dzięki tym drugim maszyna blokuje się i nie kołysze w momencie uniesienia w górze. Jest to bardzo istotne podczas transportu, aby ciągnik był stabilny i nie zaczepił mijanego pojazdu. Ważne jest również umożliwienie maszynie swobodnych ruchów w pozycji pracy, czyli zwolnienie stabilizatorów przed jej rozpoczęciem.

W celu dokładnej pracy na przednim TUZ-ie bardzo przydatny będzie system elektronicznej regulacji wysokości. Taki system zapewnia po podniesieniu ramion ich powrót do wcześniej ustalonej pozycji. Nie zapominajmy też sprawdzić, czy TUZ jest wyposażony w układ amortyzacji wstrząsów, który wpływa nie tylko na komfort pracy, ale również na bezpieczeństwo podczas transportu oraz żywotność maszyny.

Przekładnia

W pracach z maszynami zielonkowymi odpowiednia ilość przełożeń decyduje o wydajności pracy. Pracując z włączonym WOM, operator ma ograniczone możliwości przyśpieszenia i zwalniania za pomocą obrotów silnika. Ważne, aby poszczególne zmiany biegów nie powodowały zbyt dużej zmiany prędkości. Szeroki zakres zmian biegów to przekładnie z biegami sterowanymi pod obciążeniem oraz elektronicznie zmienianymi zakresami lub przekładnie bezstopniowe.

Oprócz liczby biegów pod obciążeniem czy sposobów, w jaki zmieniane są zakresy, liczy się również zestopniowanie biegów. Warto także sprawdzić, czy rewers w ciągniku jest regulowany i umożliwia pracę z różnymi biegami w dwóch kierunkach. Takie rozwiązanie ułatwia szybkie wykonywanie nawrotów podczas koszenia. Niższa prędkość do tyłu pozwala na dokładne manewrowanie i operowanie maszynami towarzyszącymi.

Budowa ciągnika

To bardzo ważny aspekt, mający wpływ na komfort pracy, zużycie paliwa, widoczność oraz ergonomię. Do budowy ciągnika możemy zaliczyć takie elementy, jak: promień skrętu, układ dynamicznego kierowania, sposób wsiadania do ciągnika, układ chłodzenia i sposób jego czyszczenia, rozstaw osi, rozkład masy oraz samą masę własną. Promień skrętu i układ dynamicznego kierowania będzie decydował o tym, jak szybko będziemy pokonywali narożniki i uwrocia oraz w jakim czasie przygotujemy pokosy pod kolejny proces roboczy.

Claas, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *