Fachowa kontrola kombajnu po żniwach

Choć okres żniw zbożowych został zakończony, nie wszystkie kombajny odstawiane są do garażu. Niezależnie jednak od tego, czy przygotowywane są do zbioru kukurydzy, czy czekać będą aż do żniw w 2021 r., konieczna jest diagnostyka maszyn oraz odpowiednia ich konserwacja. Takie działania są potrzebne, aby sprzęt służył gospodarstwu wiele lat bez niespodziewanych usterek.

Główni producenci kombajnów lub sieczkarni oferują kontrolę pożniwną, która pozwala zredukować do minimum ryzyko awarii i nieplanowane przerwy w funkcjonowaniu maszyny podczas kolejnych żniw. Nie od dziś wiadomo, że czas to pieniądz, a nieprzewidziane przestoje w pracy na polu dotkliwie to udowadniają.

Maszyny rolnicze, podobnie jak samochody, nieustannie są ulepszane technologicznie i ich użytkowanie oraz wstępna diagnostyka wymaga doświadczonych operatorów poprawnie obsługujących sprzęt – mówi Marcin Kaczorek z CLAAS Polska.

Dla niektórych gospodarzy wstępna diagnostyka bywa jednak kłopotliwa. Trudno samemu poprawnie określić stopień zużycia elementów roboczych, co może skutkować niemiłą niespodzianką w okresie kolejnych żniw.

Rolnicy zwracają uwagę na uzależnienie cen płodów od ich jakości – dlatego zbiory powinny się odbywać precyzyjnie przygotowanym kombajnem w optymalnym terminie – dodaje ekspert z CLAAS Polska.

Jak ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii? Kontrola pożniwna

Aby zredukować nieplanowane koszty, eksperci zalecają wcześniejsze przygotowanie maszyny, co pozwoli zwiększyć jej wydajność i zapobiec przerwom w pracy z powodu awarii. Kontrola kombajnu po zakończeniu żniw powinna w szczególności zainteresować tych rolników, którzy każdego roku zbierają kukurydzę. Żniwa kukurydziane zdecydowanie bardziej obciążają maszynę niż tradycyjne żniwa zbożowe.

Podczas pomiarów kontrolnych ocenia się zużycie części, kwalifikując je do dalszego użytku bądź wymiany. To właściciel kombajnu decyduje, które części wymienić. Ma przy tym możliwość zamówienia ich z dużym wyprzedzeniem, co z kolei pozwala uzyskać atrakcyjniejsze warunki cenowe.

Michał Słomski podkreśla również niższe o 1 litr spalanie na godzinę dzięki wymianie noży w rozdrabniaczu słomy. Dokładne podsumowanie dostępne jest pod tym linkiem.

Regularnie diagnozowany sprzęt pomaga utrzymać dużą wartość maszyny

Systematyczne i precyzyjne przeprowadzanie kontroli pozwala na utrzymanie wysokiej sprawności technicznej kombajnu i jego dużej wartości na rynku maszyn używanych.

Dobry stan regularnie kontrolowanej, czyszczonej i konserwowanej maszyny oznacza jej wysoką cenę na rynku wtórnym. W Centrum Maszyn Używanych CLAAS Polska wykonujemy profesjonalne inspekcje, które stanowią podstawę do wyceny kombajnu. Maszyny, w których przeprowadzano kontrole pożniwne, są poszukiwane i bardzo szybko znajdują nabywców w naszym Centrum – podsumowuje Dariusz Pietluszenko, dyrektor Centrum Maszyn Używanych CLAAS Polska.

Warto podkreślić, że do podstawowych zadań konserwacyjnych sprzętu należy również wymiana oleju w maszynie, co precyzyjnie zaleca diagnosta.

Kiedy należy wymienić olej w maszynach?

Istnieje wiele opinii na temat tego, czy olej w maszynie należy wymienić przed zimowaniem sprzętu, czy tuż przed sezonem żniwnym. Zwolennicy wymiany oleju przed zimą argumentują tę czynność tym, że przepracowany podczas żniw olej silnikowy zawiera w sobie różnego rodzaju niezdrowe dla silnika substancje, takie jak związki siarki czy kwaśne pozostałości spalania paliwa. Te z kolei mogą zmieniać odczyn zasadowy oleju na kwaśny i przyczynić się do zmniejszenia żywotności silnika, gdyż rozpoczynają zjawisko korozji chemicznej jego elementów. Dlatego też wymiana przepracowanego oleju zaraz po zakończeniu sezonu żniwnego wydaje się z tego punktu widzenia sensownym rozwiązaniem.

Z kolei wymieniając olej przed sezonem żniwnym, unikniemy zjawiska higroskopijności oleju. Woda, która pod postacią pary wodnej przenika do silnika, w wyniku schłodzenia przechodzi z powrotem w stan ciekły i dostaje się do oleju, rozcieńczając go i zmieniając jego właściwości. Praca na takim oleju na pewno nie należy do efektywnych. Trzeci zaś sposób, dla tych najbardziej gorliwych, to spuszczenie przed zimą przepracowanego oleju i uzupełnienie go najtańszym, nowym olejem mineralnym. Ten w silniku spędza całą zimę, po czym na wiosnę zostaje spuszczony i zastąpiony olejem w pełni syntetycznym.

Eksperci podkreślają, że dobry syntetyczny olej, zmieniany według tabeli przeglądów producenta pojazdu lub według wytycznych diagnosty, powinien dać sobie radę w najtrudniejszych warunkach. Gdy jednak nie wiadomo, która wybór jest najwłaściwszy dla sprzętu, warto i tę decyzję pozostawić specjalistom podczas kontroli pożniwnej maszyny.

Claas, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *