Duże zainteresowanie raportem o glifosacie w jaglankach

Raport „Prześwietlamy kasze jaglane” pobrany przez konsumentów w ciągu miesiąca ponad 10 tys. razy. – Cieszymy się, że udało nam się kolejny raz wpłynąć na wzrost świadomości Polaków odnośnie zdrowych produktów spożywczych, ale też, że zapoczątkowaliśmy dyskusję w branży spożywczej, na temat coraz większej trudności w dotarciu do surowców spełniających obowiązujące normy – mówią organizatorzy niezależnych badań kasz przeprowadzonych przez FoodRentgen i Fundację Konsumentów.

Raport podsumowujący niezależne badania przeprowadzone przez FoodRentgen i Fundację Konsumentów wzbudził też duże zainteresowanie mediów, dzięki czemu informacje o wynikach badań kasz jaglanych mogły dotrzeć nawet do 14 milionów dorosłych Polaków. Co najważniejsze – informacje z badań zachęciły producentów i dystrybutorów do weryfikacji jakości oferowanych przez siebie kasz, czego skutkiem były m.in. decyzje o wycofaniu niektórych produktów z obrotu. Raporty zapoczątkowały też dyskusję branży spożywczej na temat coraz większej trudności w dotarciu do surowców spełniających obowiązujące normy.

Publikacja raportu zbiegła się z przyjęciem przez Komisję Europejską nowej strategii „Od pola do stołu” ograniczającej użycie pestycydów nawet o 50% do 2030r. Oba wydarzenia negatywnie oceniło Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin (PSOR).

– Cieszymy się z osiągniętych rezultatów, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że czas ostatniej publikacji przypadł na okres, w którym uwaga większości społeczeństwa koncentrowała się na informacjach związanych z kryzysem koronawirusowym. Nie dziwi nas też krytyka ze strony PSOR. Rosnąca świadomość konsumentów oraz systemowe ograniczenia w użyciu pestycydów nie leżą w interesie ich mocodawców – mówi Marcin Galicki, jeden ze współorganizatorów akcji FoodRentgen. – Rażą nas natomiast próby ograniczania, przez jakąkolwiek organizację, wolności konsumentów w dostępie do transparentnej informacji o produktach oraz bagatelizowanie potencjalnych skutków spożywania małych dawek pestycydów lub spożywania koktajli złożonych z pestycydów często znajdujących się w produktach spożywczych – dodaje Galicki.

– Zainteresowanie konsumentów raportem cieszy nas przede wszystkim dlatego, że świadczy o rosnącej świadomości Polaków dotyczącej tematyki jakości produktów spożywczych i zdrowej żywności. Naszym zdaniem tylko niezależne badania, takie jak nasze, mogą wpłynąć na świadomość konsumentów, a przez to wymóc pozytywne zmiany u producentów żywności – mówi Paweł Rokicki, prezes Fundacji Konsumentów. – Zresztą już dochodzą do nas informacje z rynku, że producenci chcą poprawiać jakość swoich wyrobów i dyskutują na temat tego, jak to zrobić.

FoodRoentgen, red.AS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *